5. 9. 2013

Přes rok ovcí

Je tomu něco málo přes rok co jsem se stal plnohodnotnou Apple ovcí. Začalo to před mnoha lety prvním iPhonem dovezeným z USA. Jinak se tehdy nedal pořídit. Po nějakém tom roce se vloudil do domácnosti iPad. Nejdýl trval swich na desktopu/notebooku. Pořád jsem si nebyl jistý. Úplně jiný operační systém. Nebudou mi chybět aplikace? Čím je nahradím? Co účetnictví? Žádná Pohoda pro Mac.

Mezitím Microsoft vydal Windows 8, které jsem v akci pořídil za pár stokorun a nainstaloval na už celkem starý, Dell XPS. Zpětně musím Microsoftu za Win 8 poděkovat. Poslední kapka, která rozhodla a já si pořídil 13” MacBook Pro a začalo peklo.

Apple produkty nepatří mezi nejlevnější. Ve snaze ušetřit jsem sáhnul po nejnižší konfiguraci a začal objevovat nový svět. Pokoupil/postahoval a nainstaloval potřebné programy, mezi kterými byl i Avast pro Mac. PéCéčkář bez antiviru v tomhle světě neudělá ani ránu.

Rychlost notebooku byla srovnatelná s dva roky starým DELL XPS. Zuřil jsem. Neuvěřitelná frustrace. Přišlo pár dotazů do fóra na Apple komunitu. Ta se mi “vysmála”, co je to za blbce, že si instaluje antivirus. S velkými obavami jsem Avast odinstaloval a ejhle. Systém se tvářil jak kdybych z něj sundal stokilové závaží. Říkám si fajn, asi v jablečným světě antiviry nejedou. Uvidíme kdy přijde první zavirování a přeinstalace systému. U mě zatím dobrý.

Pořád to ale nebylo ono. Hodil jsem další dotazy mezi Apple komunitu a ta se mi “vysmála” co jsem to za blbce a kupuju si Mac bez SSD disku a jen 4 GB RAM.

Rozbil jsem prasátko a přídil 8GB RAM a ten nejrychlejší SSD disk v rozumném poměru cena výkon. Nastudoval návody jak disk vyměnit a starý umístit místo DVD mechaniky. V Číně jsem koupil rámeček pro umístění disku do prostoru místo DVD mechaniky s krytem pro mechaniku a její externí použití. Vše dorazilo a já začal zkoumat střeva Macbooku.

Montáž proběhla uspokojivě. Se zatajeným dechem jsem doufal, že notebook naběhne. Děsil jsem se nejhoršího a čekal, až se MacBook vznítí a celá ta sranda bude na vyhození. Naběhnul a běží do dnes. Nevídaně rychlý, bez antivirů, bez virů.

Až tehdy se dostavila spokojenost, která trvá a trvá a trvá. Žádný systém není dokonalý, vyjímkou není ani OS X. Do dnes mi na něm spousty věcí vadí, ale jsou to v zásadě drobnosti. Díky Microsoft Windows 8 se ze mě stala spokojená ovce, která si už jiný notebook nepořídí.

Proč je MacBook s OS X lepší než PC s Windows?


Těžko se to vysvětluje. Uvedu důvody, které těm, co jedou na PC přijdou jako naprosté hlouposti. Pokud máte krom PC nějaký tablet, možná pochopíte.

Hibernace

Apple notebooky se nevypínají (jdou vypnout, ale není to potřeba). Když NB chcete vypnout, prostě zaklopíte víko. Je to jedna z věcí, které dokud nevyzkoušíte, nepochopíte. Ať už máte seberychlejší notebook s Windows, start nebude nikdy tak rychlý jako na Macu. Prostě otevřete, obrazovka blikne, napíšete heslo a jedete. Na nic nečekáte. Žádné startování aplikací do system tray, žádné čekání na naběhnutí systému, nic. Okamžitá akce. Většině lidí to přijde jako hovadina. No tak si počkám než systém naběhne. Problém je, že jakmile jednou nabíhá okamžitě, už se nesmíříte s čekáním. Jestli máte jakýkoli tablet, který  naběhne po stisknutí jediného tlačítka, možná pochopíte. Představa, že by tablet startoval stejně jako Windows na notebooku je jaká? Nepředstavitelná. Jako tablet startuje Mac.

Neukládáte

Ukládat, ukládat, ukládat. Základní poučka z PC světa. Jinak dřív nebo později něco spadne a přijdete o rozdělanou práci. Na Macu neukládáte. Máte rozepsaný dokument, rozdělaný design v grafickém programu zaklapnete notebook a jdete. Otevřete ho a pokračujete. Všechno zůstává tak jak jste to opustili. Nic nepadá, nic se neztrácí. Nebojíte se, že když dojde baterka o data přijdete. Nedojde a nepřijdete i kdyby došla. Hibernace je tak dokonalá, že se to nestane. Nemusíte se bát, že se v systému něco podělá a než dojdete s notebookem domu baterka bude nadranc a data kdoví kde.

Nerestartujete

S hibernací souvisí restartování. Zase to bude vypadat jako blbost. Když jsem měl DELL měsíc připojený doma na kabelu a vypínal zaklapnutím (hibernoval), musel jsem jednou týdně restartovat. Systém se po čase zahltil, přetekl, co já vím. Mac nerestartujete. Prostě běží furt. Nemusíte restartovat klidně půl roku a systém je pořád stejně rychlej. Jasně, nic není dokonalý a občas restart uděláte. Někdy je vynucen aktualizací.

Aktualizace

Neaktualizujete. No dobře, aktualizujete pokud chcete. Ve srovnání s Windows světem je to nic, promile, nula. Valná většina aktualizací nevyžaduje restart. Valná většina aktualizací znamená maximálně jednu za dva měsíce. Windows? 2x do týdne?

Rychlý náhled na cokoli, magic mouse, trackpad a další blbůstky

Finder, je průzkumník pro Mac a má vymazlenou funkci rychlého náhledu na většinu potřebných formátů. Obrázky, PDFka, dokumenty, tabulky. Stačí stisknout mezerník a máte okamžitý náhled na obsah. Blbost, na kterou si opravdu rychle zvyknete. S Macem si pravděpodobně pořídíte i myš. Magic mouse je další z produktů Apple, které dokud nezkusíte nepochopíte. Tak vymazlené ovládání přes myš na PC prostě není. To samé platí o trackpadu. PC notebooky se ho snaží okopírovat horem dolem, ale není to prostě ono. Dokud nezkusíte, nepochopíte. Na první pohled blbůstky, ale právě ty dělají z Maců to čím jsou.

Co mi vadí a ne a ne si zvyknout

Nejvíc mi asi vadí ne-možnost přepínání na dialogových oknech mezi tlačítky tabulátorem. Nevím jestli Mac má nějakou klávesovu zkratku, na přepínání mezi tlačítky dialogového okna, ale tabelátorem to nejde a jinou jsme neobjevil. Musíte na tlačítko dojet myší a kliknout.
Asi bych vymyslel pár dalších drobností, ale nic zásadního. Spíš jde o nezvyk, způsobený mnohaletým používáním Windows, nebo neznalost OS X.


Čeho jsem se nejvíc bál?

Jiná klávesnice


Klávesové zkratky všeho druhu byly na PC samozřejmostí. Mac klávesnice má jinde umístěná tlačítka CTRL (Cmd) a ALT. To byla jedna z brzd, proč jsem stále váhal s nákupem. Nakonec jsem si zvyknul rychleji, než jsem doufal. Dnes střídám Mac klávesnici s PC a nečiní mi to problém. Během týdne až dvou si zvyknete.

Nový systém


Samozřejmou obavou byl strach z nového systému. To nejsou Windows, co když se OSX nenaučím pořádně používat? Nesmysl. Měl jsem pár zádrhelů, ale nic co by nešlo vygooglit. Problémů a dotazů na OSX bylo několikanásobně míň než hledání jak co udělám ve Windows 8, kde jsem často zjistil, že to udělat nejde.

Čím nahradím ten program


Některé programy pro Mac nejsou, možná nějaký z nich používáte. Já měl problém s účetnictvím, respektive programem pro vystavování faktur. Jasně, řešením je virtuál, ale zbytečně složité. Nakonec najdete alternativu. Pro mě to byl Fakturoid a jsem za něj opravdu vděčný. Dokonalý online nástroj pro vystavování faktur. Na jiný program z PC světa, který by mi chyběl jsem zatím nenarazil.

Bééé stereo


Doma jedeme v Apple produktech stereo. 2x iPhone, 2x iPad a stejně tak i 2x Mac. Žena má Air, já Próčko. Air nikdo už půl roku nerestartoval. Začalo to mobilem, a skončí kdoví čím. Nejsem Apple ultras fanoušek, nikoho na potkání nepřesvědčuju o jediném dokonalém řešení. Ať si každý jde svou cestou a vybere co mu vyhovuje.

Jestli po Apple produktech pokukujete a bojíte se, že vás zklamou, nebojte se. Neinstalujte antivirus, pořiďte si notebook s SSD diskem, nebo počítejte s tím, že k přechodu na SSD stejně jednou dojde.
Jsou moc drahé? Jsou, ale ne předražené. Cenu kompenzují na první pohled blbosti, které nepochopíte, dokud si notebook nekoupíte. Pak už nebude cesty zpět.

Žádné komentáře: